• Boerenerfmolen - de installatie

    Installeren windmolen op landbouwbedrijf

WES Erfmolen, drieluik deel 2

Deel 1 van het drieluik al gelezen? Via deze link kom je bij het eerste blog uit dit drieluik.

In dit tweede blog neem ik jullie mee op installatie. Ik deel de stappen die genomen worden tussen aankomst van de componenten (mast, gondel, rotorkop, control cabinet, bladen en verbindende onderdelen).

Deze componenten zijn in de werkplaats geassembleerd, en op transport gezet naar de klant. Het anker is al eerder op locatie gemonteerd, het beton is uitgehard, de bouw kan van start.

Op een maandag in januari

Op de vroege ochtend, op een maandag in januari, word ik om 5.45 uur opgehaald door een collega. We rijden naar het oosten van het land, op weg naar de installatie van een boeren windmolen van WES. Collega Timon en de windwerkers van Koppejan Wind Service zijn er al. Timon was uit voorzorg al op zondag naar het oosten afgereisd. Mijn taak voor de komende dagen? Mooie plaatjes schieten en waar nodig hand en spandiensten verrichten.

Ondanks dat het nog schemerig is, zien we de kraan al vanaf een afstand staan. Rijplaten en kraan staan klaar, wij arriveren vrijwel gelijktijdig met het transport van de mast. Veiligheidsschoenen, reflectiekleding aan en veiligheidshelm op en we zijn klaar voor de bouwplaats.

Deze Boerenerfmolen komt op een mast van 24 meter hoogte, daarmee komt de ashoogte van de molen op 25 meter. De 24 meter hoge mast bestaat uit 2 delen.

Na het lossen van deel 1, volgt het nauwkeurig lossen van deel 2. Nauwkeurig, omdat dit tweede mastdeel, direct goed tegen mastdeel 1 aangelegd moet worden. Zowel horizontaal, als verticaal. De mastdelen zijn al voorzien van de trap, de trap op beide mastdelen moeten natuurlijk goed op elkaar aansluiten. Daarnaast moeten de flensen van beide mastdelen naadloos tegen elkaar aangelegd worden, om zo de verbinding tussen de delen te kunnen maken.

En ja, als alle verbindingen, moeten ook deze op het juiste moment gezet worden. De rustplateau’s worden bevestigd en daarmee is de buitenzijde van de mast gereed.

Aankomst overige onderdelen

Het transport van de mastdelen vertrekt, de volgende vrachtwagen staat gereed om gelost te worden. Het zeildoek van de boven en zijkant van de vrachtwagen wordt geopend, de kraan gaat de gondel, bladen, control cabinet en andere onderdelen lossen.

Het grondwerk

Voor de daadwerkelijke plaatsing van de molen moeten nog heel wat voorbereidende werkzaamheden aan de verschillende hoofdcomponenten worden uitgevoerd. Werkzaamheden die je vanaf je bureau niet kent, niet ziet, maar die van essentieel belang zijn in het proces. Ik neem jullie mee in deze werkzaamheden.

Na het verbinden van de mastdelen volgt de bekabeling. Kabels voor elektriciteit, maar ook voor data en aarding worden door de mast getrokken. Bovenin worden deze spaghettidraden mooi samengebracht in een kastje. De bekabeling in de mast wordt vastgezet op de speciaal daarvoor aangebrachte punten.

Nooit geweten hoe belangrijk dit is, hoeveel werk dit is en met welke precisie en nauwkeurigheid dit wordt gedaan. Het geheel nam zeker 2 uur tijd van 1 windwerker in beslag. Het resultaat mag er dan ook zijn, al zien we dit na installatie niet meer.

De gondel

De gondel (of met een ander woord ‘de nacelle’) wordt voorbereid voor montage van de rotorkop en de blauwe kap van de rotor. Daarnaast wordt de topbox voorbereid voor de elektrische aansluitingen. Na bevestiging van de rotorkop aan de gondel, kunnen de bladen gemonteerd worden.

Rotorkop en bladen

De bladen worden voorzien van schetsplaten, deze vormen de verbinding tussen blad en rotorkop. De kraan helpt om de bladen bij de rotorkop te krijgen, de verbindingen worden gemaakt. In een paar woorden lijkt het een eenvoudige klus, niets is minder waar. Nauwkeurigheid, juiste materialen, juiste krachten… het is specialisten werk!

Mooi woord he, erectie. Het geeft duidelijk en in één woord weer dat de molen rechtop gezet wordt. Te beginnen met de mast, als deze rechtop staat, gecontroleerd is en aangedraaid, volgt de plaatsing van de gondel/rotor/bladen. Twee windwerkers klimmen in de mast, en zitten boven in de mast te wachten op de ‘komst’ van de gondel.

Deze wordt in zijn geheel door de kraan gehesen. Alvorens de gondel gehesen wordt, worden touwen rond de bladen geregen. Deze touwen dienen om het draaien van het geheel door de wind te voorkomen. Aan ieder touw ‘hangt’ een windwerker, hij (tja, het zijn idd alleen mannen) houdt spanning op het koord, waardoor de wind geen vat op de bladen krijgt.

De mannen boven in de mast staan in verbinding met de windwerker op de grond, en sturen de kraanmachinist aan. Het is precisiewerk, deze plaatsing, de verbinding tussen mast en gondel.

Nachtelijke beelden

Het is inmiddels vroeg in de avond, de daadwerkelijke plaatsing van mast en gondel vond plaats in het donker. Enerzijds is dit een beperking, anderzijds geeft dit een heel mooi beeld. Je wordt als werker en kijker niet afgeleid door beelden uit de omgeving, je kunt je volledig focussen op dat deel van de molen waar gewerkt wordt, dat deel van de molen dat wordt aangelicht door de kraan.

Na het succesvol plaatsen van de molen wordt de dag afgesloten. Nog even opruimen, en ieder kan huiswaarts of naar het hotel. Een enerverende dag… morgen verder. En, in dit geval, het vervolg in het volgende blog.

Lego

De bouw van de Erfmolen is als het bouwen van een (technisch) lego pakket. Al in de werkplaats worden de componenten in elkaar gezet: de rotorkop, de bladen, de gondel en de regelkast. Na transport naar de locatie worden deze onderdelen verder voorbereid voor aansluiting op elkaar, losse onderdelen worden hoofdcomponenten. Het is nauwkeurig werk, het is werken volgens een vast omkaderd plan, geen stap mag worden overgeslagen. Pas als alle hoofdcomponenten gereed zijn, kunnen deze tot een eindproduct gebouwd worden.

Mijn ervaring in 1 woord: Rijkdom

Al jaren ben ik betrokken bij de bouw en installatie van onze windmolens. Heb al vaker een kijkje genomen bij de assemblage en bij de installatie. Dit was de eerste keer dat ik het gehele traject in het veld gevolgd heb. Wat een rijkdom dat ik dit mocht meemaken, wat een rijkdom om getuige te zijn van de werkzaamheden, wat een rijkdom om getuige te zijn van de drive en focus van onze windwerkers. En wat een rijkdom dit te mogen delen met jullie, lezers, volgers.

Meer informatie? Neem contact op via 0226-425150